Wie zijn de vrouwen voor het Europarlement?

Benieuwd naar de vrouwen op de lijst voor de Europese verkiezingen? Dit zijn ze (van links naar rechts en van boven naar beneden):

Jeannette Baljeu (#3) studeerde Economie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en is lid van Gedeputeerde Staten in Zuid-Holland. Daar is ze verantwoordelijk voor de transitie van haven en industrie en Water & Bodem, een belangrijk thema binnen het Zuid-Hollands Programma Landelijk gebied.

Alisha Müller (#5) studeerde Internationale Relaties en Psychologie en werkt als politiek adviseur van staatssecretaris van Defensie Christophe van der Maat. Ze heeft al ervaring opgedaan in Brussel. Eerder was ze namelijk Beleidsadviseur Energie, Cybersecurity en Industrie voor de VVD in het Europees Parlement.

Fabiènne Hendricks (#6) is toezichthouder bij onderwijsorganisaties. Ze studeerde Europese Studies in Maastricht. Deze stad, vlakbij België en Duitsland, is bekend door het daar gesloten verdrag. Het Verdrag van Maastricht legde de basis voor de huidige Europese Unie en de euro.

Ellen Boelema (#8) werkt al vijfeneenhalf jaar in Brussel. Momenteel als Coördinator internationaal beleid bij de Europese Commissie. Zij studeerde Internationale Relaties en Internationaal Financieel Management in Groningen en Business and Economics in het Zweedse Uppsala.

Anouk van Brug (#9) woont op Scheveningen en is cyber security-expert. Zij werkt als Chief Information Security Officer bij de overheid. Eerder werkte ze bij bedrijven zoals Capgemini, CGI en EY (vroeger bekend als Ernst & Young). Na 6 juni hoopt zij voor jou de brug te slaan naar Brussel.

Anna-Christina Gräfin von der Schulenburg (#15) is international salesmanager en raadslid in Leusden. Ze woonde in veel landen, waaronder Duitsland, Engeland, België, Israël en de afgelopen negen jaar Nederland. Vier maanden geleden Nederlander werd ze Nederlander.

Marlou van Beek (#17) is oprichter en eigenaar van Turning Learning en ondersteunt directies en bestuurders bij innovatie en leiderschapstrajecten. Ze heeft een postdoctorale Master in Management Consulting van de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Francine Heijnen (#20) heeft een technische achtergrond. Ze is voorzitter van het Thematisch Netwerk Defensie en Statenlid in Zuid-Holland.
Meer weten over waar deze vrouwen voor staan? Bekijk de slider op LinkedIn en volg hun updates op social media.

▸ Lees ook Krachtige vrouwen, krachtig Europa