Krachtige vrouwen, krachtig Europa

Online kennismaking op weg naar het Europarlement

‘Wat een powervrouwen bij mijn cluppie!’ ‘De ladies hebben veel kennis over Europa en leggen het begrijpelijk uit. Dit smaakt naar meer.’ ‘Wow, ik ben echt onder de indruk!’

Dit zijn een paar van de reacties na onze online kennismaking met de acht vrouwen die op weg zijn naar het Europees Parlement. Het Liberaal Vrouwen Netwerk organiseerde deze digitale sessie afgelopen dinsdag om de vrouwelijke kandidaten voor de Europese Verkiezingen aan jullie voor te stellen.

Inspirerende visies en diepgaande kennis Gewapend met een schat aan kennis, een passie voor internationale politiek en een duidelijke visie, bereiden de vrouwen zich voor op hun zetel in het Europees Parlement. Tijdens het online evenement kregen we een boeiend kijkje in hun wereld en hun ambities voor de toekomst van Europa.

De digitale kennismaking begon met een krachtige presentatie van de kandidaten. De vrouwen kregen elk drie minuten de tijd om zichzelf voor te stellen. Terwijl de timer liep, vertelden ze aan de hand van foto’s op hun Zoom-achtergrond over hun passies, loopbaan en motivatie voor de Europese politiek. Wat opviel, was niet alleen hun indrukwekkende ervaring met Europa, maar ook hun diepgaande kennis over belangrijke onderwerpen zoals defensie, energie en cybersecurity.

Samenwerking en kansen benutten Na de presentaties gingen we met hen in gesprek. De vrouwen deelden hun visie op de toekomst van Europa. Met diverse achtergronden, variërend van internationale betrekkingen tot economie, brengen ze een unieke mix van expertise en vaardigheden met zich mee. De kandidaten willen een sterk Europa en zijn vastbesloten om de kansen die dit biedt te benutten. Hun focus ligt op veiligheid, onderwijs en energie en benadrukken het belang van samenwerking met andere landen om effectieve plannen te realiseren.

Ook de uitbreiding van de EU staat op de agenda van de kandidaten. Gezien de financiële gevolgen vraagt dit zorgvuldige afwegingen, beklemtonen ze. Naast veiligheid en onderwijs wordt in de campagne ook de energietransitie en innovatie in de industrie belangrijk.

Minstens net zo belangrijk is dat burgers zich bewust zijn van wat er speelt in Europa. En dat ze tijdens de verkiezingen op 6 juni gaan stemmen. Het liefst op een vrouw. Een duidelijke boodschap is daarbij cruciaal. Deze vrouwen kunnen die brengen. Tijdens onze sessie lieten ze al zien hoe goed ze daarin zijn.

Enthousiaste reacties De kandidaten zelf waren ook enthousiast over de bijeenkomst, zoals blijkt uit hun reacties op LinkedIn: ‘Wat een ontzettend leuke bijeenkomst! Dank voor het organiseren en de leuke vragen!’ "Dank aan iedereen voor de tijd, energie en betrokkenheid. Samen kunnen we oplossingen vinden! Samen voor Nederland, voor Europa, voor elkaar.’ ▸ Lees ook Wie zijn de vrouwelijke kandidaten voor het Europarlement?