‘Zo’n meisje met lang blond haar? Die houden we hier niet lang’, dachten de mannen op de Koninklijke Militaire Academie (KMA). Maar ze hadden niet op de vastberadenheid van Jendy Jalving gerekend.
Vliegerwing voelde als Olympisch goud
Als veertienjarige wist ze het al: ze wilde vliegen. En ondanks dat vrouwen pas net werden toegelaten tot gevechtsfuncties, doorliep Jendy zeven selectierondes en nailde ze een stevig gesprek met de toelatingscommissie. Op 23 augustus 1983 startte ze op de KMA om F-16 vlieger te worden. In 1988 behaalde ze haar vliegerwing, het embleem dat Luchtmachtpiloten dragen. Een moment dat 'voelde als het winnen van Olympisch goud.'
Jarenlang vloog Jendy op de BO-105, de eerste lichte tweemotorige helikopter ter wereld. Ze werd instructeur en werkte aan slimmere helikopterplanning voor de Landmacht. Ook gaf ze leiding aan het Operatie en Coördinatie Centrum van de vliegbasissen Soesterberg en Gilze-Rijen.
Alleenstaande moeder in Afghanistan
In 2010 vertrok ze, als alleenstaande moeder van drie jonge kinderen, op uitzending naar Afghanistan. Daar leidde ze de inzet van Nederlandse helikopters in een internationaal NAVO-gebied: 'Een intense, maar onvergetelijke periode.' Alles kwam samen: haar kennis, haar ervaring én haar missie.
Na veertig jaar in en rondom Defensie is Jendy inmiddels met militair pensioen. Maar nog steeds werkt ze als vliegerplanner voor de krijgsmacht. Nu parttime, als burger. Ook zet ze zich in als voorzitter van Vrouw & Defensie, het vrouwen-netwerk binnen de krijgsmacht.
Met veel liefde en plezier kijkt Jendy terug op haar militaire loopbaan, die 'heus niet altijd gemakkelijk ging.'
Meer horen?
Meer horen van Jendy's verhaal? Kom naar het Meer vrouwen bij Defensie-event, dat we samen met het Thematisch Netwerk Defensie organiseren! Daar is ze één van de sprekers.
▸ Lees meer over het Meer vrouwen bij Defensie-event met demissionair minister Ruben Brekelmans.
▸ Lees ook: Marieke ziet én dient de wereld als militair arts.