Tweede Kamer twee Liberale Vrouwen rijker

Met de installatie van de bewindspersonen in het kabinet-Schoof is de Tweede Kamer acht maanden na de verkiezingen twee liberale vrouwen rijker. Jacqueline van den Hil en Rosemarijn Dral worden vandaag geïnstalleerd.

Terug voor derde termijn Na drie maanden keert Jacqueline terug, voor haar derde termijn. Bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 stond ze op plek 25 van de VVD-kandidatenlijst. Met 3.543 voorkeurstemmen maakte ze haar entree in de Kamer. Op 31 maart 2021 werd ze als het enige Zeeuwse Tweede Kamerlid beëdigd. Omdat ze bij de verkiezingen van 2023 op plaats 25 van de lijst stond, en de VVD 24 zetels haalde, nam ze op 5 december 2023 afscheid. Maar van 12 december 2023 tot 29 maart 2024 keerde ze alweer terug om Queeny Rajkowski tijdens haar zwangerschapsverlof te vervangen. 14 weken later is opnieuw een van de blauwe stoelen in de Kamer voor Jacq. Net als voorheen gaat ze zich bezighouden met zorg. Nieuw is dat ze ook het woord zal voeren over het sportbeleid.

Schat aan ervaring Rosemarijn verruilt haar plek als lid van het gemeentebestuur van Oostzaan voor een zetel in de Tweede Kamer. Sinds januari 2018 is ze wethouder voor onder meer ruimtelijke ordening, leefomgeving, mobiliteit en sport. Met haar ervaring in de retailbranche en haar 20-jarige inzet voor de VVD in Oostzaan, waar ze onder meer fractieassistent, gemeenteraadslid en 1e locoburgemeester was, brengt Rosemarijn een schat aan ervaring met haar mee naar Den Haag.