Nieuw kabinet, liberale vrouwen belangrijke rol

Het nieuwe kabinet Schoof is vandaag beëdigd. Dit betekent niet alleen nieuwe plannen, maar ook een verandering voor vrouwelijke VVD-ers in belangrijke rollen.

Sophie Hermans, tijdens de onderhandelingsperiode waarnemend fractievoorzitter, is nu vicepremier en minister van Klimaat en Groene Groei. Sophie heeft grote ambities en wil de PVV-ministers aan de klimaatdoelen houden, vertelde ze tijdens haar hoorzitting in de Tweede Kamer.

Dilan Yesilgöz, die na de verkiezingen al fractievoorzitter werd, neemt nu officieel de voorzittershamer over van Sophie. Met haar ervaring als demissionair Minister van Justitie en Veiligheid brengt ze sterke leiderschapskwaliteiten mee.

Mariëlle Paul maakt de overstap van demissionair minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs naar Staatssecretaris van Primair- en Voortgezet Onderwijs en Emancipatie. Het werk van deze "Brabantse met Pakistaanse roots" zal in deze nieuwe rol belangrijk zijn voor de vooruitgang van onderwijs en gelijke kansen in Nederland.

Sophie, Dilan en Mariëlle, van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe functies. Jullie leiderschap en inzet voor positieve verandering inspireren ons allemaal. Samen werken we aan een toekomst waarin gelijkwaardigheid en vooruitgang voorop staan!