Opnieuw twee Liberale Vrouwen in het EP

Jeannette Baljeu, Anouk van Brug, Europees Parlement

De stemmen voor de Europese verkiezingen zijn geteld. En... goed nieuws: het percentage vrouwen in het Europees Parlement voor Nederland is gestegen! Het aantal vrouwen nam toe van 13 naar 15, en daarmee van 44 naar 48 procent. De VVD behaalde vier zetels. En hoewel er bij de eerste vier maar één vrouw op de lijst stond, krijgen opnieuw niet één, maar twee Liberale Vrouwen een plek in het Europarlement.

Van de 6 miljoen stemmers stemden bijna 2 miljoen mensen op een vrouw. Dit betekent dat 32% van alle stemmen naar vrouwen ging. 9% van de kiezers stemde strategisch op een vrouw om haar kansen te vergroten.

Voorkeurstemmen maken het verschil Voor de verkiezingen dachten Stichting Stem op een Vrouw en politiek nieuwskanaal Politico nog dat er dit minder vrouwen in het Europees Parlement zouden komen. Maaar dankzij voorkeursstemmen zijn e twee extra vrouwen verkozen: Anouk van Brug (de #9 voor de VVD) en Catarina Vieira (kandidaat voor GroenLinks/PvdA). Beide ladies kwamen met meer dan 30.000 stemmen van een ‘onverkiesbare’ plek in het Europees Parlement. Anouk kreeg er 31.569. Allebei komen ze in plaats van een hoger geplaatste man in het EP.

In haar LinkedIn-post reageerde Anouk enthousiast: 'Een ijzersterk fundament is gelegd. Nu is het tijd om écht de brug naar Brussel te slaan voor jou. Ik kan niet wachten om te beginnen samen met Malik Azmani, Bart Groothuis en Jeannette Baljeu.'

Jeannette Baljeu zou op basis van het totaal aantal stemmen dat de VVD kreeg sowieso al een plek in het Europees Parlement hebben gekregen, maar als eerste vrouw op de lijst trok ze ook nog eens 90.973 stemmen.

Bijna gelukt voor Fabiènne Ook Fabiènne Hendricks is het bijna gelukt om in het Europees Parlement te komen. Met 27.170 stemmen haalde ze de voorkeursdrempel. 'Met dit resultaat schuif ik vrijwel zeker op van plek 6 naar plek 5. Of dat op termijn genoeg is om de belangen van mijn kiezers te dienen, zal blijken. Maar dit politieke avontuur is (hopelijk) nog niet voorbij!', reageerde ze op LinkedIn.

Na de afgelopen periode met Caroline Nagtegaal en Catharina Rinzema zitten de komende vijf jaar dus weer twee VVD-vrouwen in het Europees Parlement.

Jeannette, Anouk, Fabiènne en iedereen die met hun stem het verschil heeft gemaakt: van harte gefeliciteerd met dit prachtige resultaat!  Estse liberale premier Kaja Kallas buitenlandchef EU