Van ambitie tot actie bij het ALDE-Congres

Bowi Ockerse (bovenste rij, tweede van links), laat haar stem in liberaal Europa horen

Bowi Ockerse (25) werkt als Hoor-en Beslismedewerker bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). In het weekend knipt ze haar vrienden. Naast haar studies Criminologie en Geschiedenis heeft deze veelzijdige liberale vrouw namelijk ook de kappersopleiding gedaan. Maar haar grootste passie is de politiek. Vorige maand kreeg Bowi de kans het ALDE Congres 2024 bij te wonen in Brussel. Als lid van de jongerendelegatie woonde ze daar de aftrap bij van de verkiezingscampagne van Renew Europe, de gezamenlijke fractie van de liberale en democratische partijen in Europa. “Een spannende en super leerzame ervaring!”

‘Met de LYMEC-delegatie meegaan, stond al lang op mijn verlanglijst’, vertelt Bowi. ‘Het was een geweldige kans om te zien hoe het er in de Europese politiek aan toe gaat en om veel te leren.’

Lang gekoesterde droom

Al sinds haar kinderjaren is Bowi gefascineerd door politiek. Tijdens haar studententijd sloot ze zich aan bij de JOVD, de Jongerenorganisatie Vrijheid en Democratie. Ze werd lid van het bestuur in Leiden, richtte het Vrouwennetwerk van de liberale jongerenorganisatie op en trad toe tot de internationale tak van de JOVD. Dankzij dat laatste lidmaatschap kreeg Bowi een droom van een kans: deelnemen aan het ALDE-congres op 20 en 21 maart.

Uitdagende weg naar Brussel
De weg naar Brussel was pittig, een campagne op zich. Bowi reageerde op de oproep van LYMEC, de jongerenorganisatie van de liberale partij in het Europees Parlement, ALDE. Hoewel ze twijfelde of ze wel goed genoeg was, schreef ze een motivatiebrief. Met steun van het JOVD-bestuur werd ze gekozen als lid van de LYMEC-delegatie voor het ALDE Congres. Ondanks de zenuwen wist Bowi de internationale selectiecommissie tijdens een online debat van haar ideeën voor de delegatie te overtuigen. Met name hoe die zich met haar erbij zou inzetten voor vrouwenrechten en een meer verbonden en liberaal Europa vonden gehoor. 'Er waren maar negen plekken voor heel Europa! In tegenstelling tot andere kandidaten had ik nog niet veel gedaan binnen LYMEC. Toch sloegen mijn ideeën aan. Als je echt ergens voor staat, klinkt dat dat door in je verhaal.'

Het bijwonen van het ALDE Congres bood Bowi een unieke kans om te ervaren hoe belangrijke politieke besluitvorming op Europees niveau gaat. 'Op het congres stemden de delegatieleden over dringende resoluties. Onder meer over het verzekeren van militaire steun voor Oekraïne en het veroordelen van de moord op Alexei Navalny in Rusland.’ Heel indrukwekkend en verhelderend, vond Bowi.

Intrigerende start
Liberalen uit heel Europa bespraken het Manifest voor de aankomende Europese verkiezingen, en keurden deze met diverse amendementen goed. 'Het was erg interessant om te zien hoe deze processen verlopen en hoe belangrijk het is om samen te werken aan een sterker en liberaler Europa.’

Wat het congres voor Bowi extra interessant maakte, was de aftrap van de campagne van Renew Europe. Zo heet de Europese de fractie van de liberale en democratische partijen in Europa, de op twee na grootste in het huidige Europees Parlement. Daarbij hoorde ze inspirerende vrouwelijke speechers, onder wie Kaja Kallas, de eerste vrouwelijke premier van Estland. ‘Een goede spreker, die zich duidelijk en kritisch tot de zaal durft te richten, en ze is vrij jong begonnen.’ Echt een voorbeeldvrouw, vindt Bowi.

Waardevolle verbinding

Naast de officiële procedures vond Bowi het ook leuk om mede-liberalen met diverse achtergronden te leren kennen. ‘Ik heb genoten van onze delegatie. We zijn een diverse groep uit verschillende Europese landen en hebben op onze gedeelde logeerplek ontzettend met elkaar gelachen.' Ze kijkt ernaar uit om tijdens het najaarcongres weer met deze delegatie aan de slag te gaan met resoluties en amendementen. 'Met nog meer aandacht voor vrouwenrechten.’

Les in initiatief en ambitie

Terugkijkend realiseert Bowi zich de diepe impact die het congres op haar had. Inclusief de weg daar naartoe. Deze ervaring liet haar zien hoe belangrijk het is om zelf initiatief te nemen en je doelen te uiten. Bowi's belangrijkste les en advies voor anderen is dan ook: ‘Als je iets wilt, zeg het dan en ga ervoor!’